علی علیه السلام در قرآن و سنّت
آخرین مطالب
22:38
28
فضائل علی علیه السلام در صحیح مسلم (1)

 

کتاب صحیح مسلم و صحیح بخاری از معتبرترین کتب حدیثی نزد اهل سنت می باشد و اکثریت اهل سنت بلکه همه آنان معتقدند که هر چه در این دو کتاب آمده است صحیح می باشد و هیچ مشکلی ندارد.

در حدیث شماره ۲۴.۴ کتاب صحیح مسلم باب فضائل علی بن ابیطالب رضی الله عنه آمده است که:

2404.  حدثنا قُتَيْبَةُ بن سَعِيدٍ وَمُحَمَّدُ بن عَبَّادٍ وَتَقَارَبَا في اللَّفْظِ قالا حدثنا حَاتِمٌ وهو بن إسماعيل عن بُكَيْرِ بن مِسْمَارٍ عن عَامِرِ بن سَعْدِ بن أبي وَقَّاصٍ عن أبيه قال أَمَرَ مُعَاوِيَةُ بن أبي سُفْيَانَ سَعْدًا فقال ما مَنَعَكَ ان تَسُبَّ أَبَا التُّرَابِ فقال أَمَّا ما ذَكَرْتُ ثَلَاثًا قَالَهُنَّ له رسول اللَّهِ ص فَلَنْ اسبه لان تَكُونَ لي وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ أَحَبُّ الي من حُمْرِ النَّعَمِ سمعت رَسُولَ اللَّهِ ص يقول له خَلَّفَهُ في بَعْضِ مَغَازِيهِ فقال له عَلِيٌّ يا رَسُولَ اللَّهِ خَلَّفْتَنِي مع النِّسَاءِ وَالصِّبْيَانِ فقال له رسول اللَّهِ ص أَمَا تَرْضَى ان تَكُونَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ من مُوسَى الا انه لَا نُبُوَّةَ بَعْدِي وَسَمِعْتُهُ يقول يوم خَيْبَرَ لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيُحِبُّهُ الله وَرَسُولُهُ قال فَتَطَاوَلْنَا لها فقال ادْعُوا لي عَلِيًّا فَأُتِيَ بِهِ ارمد فَبَصَقَ في عَيْنِهِ وَدَفَعَ الرَّايَةَ إليه فَفَتَحَ الله عليه وَلَمَّا نَزَلَتْ هذه الْآيَةُ ( فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ ) دَعَا رسول اللَّهِ ص عَلِيًّا وَفَاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَيْنًا فقال اللهم هَؤُلَاءِ أَهْلِي .

 

معاویه به سعد بن ابی وقاص اعتراض کرد که چرا علی علیه السلام را ناسزا نمی گوید ؟ و سعد در جواب معاویه گفت وقتی سه فضیلت از فضائل علی را به یاد می آورم مانع می شود که به او ناسزا بگویم که اگر من یکی از آن سه فضیلت را داشتم از شترهای سرخ مو برایم بهتر بود و آن سه خصلت عبارتند از:

۱. پیغمبر در برخی از جنگ ها علی را جانشین خود در مدینه قرار داد و علی به او گفت: آیا مرا جانشین خود در بین زنان و کودکان قرار می دهی؟ پیغمبر فرمود: آیا راضی نیستی که تو نسبت به من مثل هارون نسبت به موسی باشی با این تفاوت که بعد از من پیغمبری نخواهد بود.

۲. در روز خیبر از پیغمبر شنیدم که می فرمود: فردا این پرچم را به دست کسی می دهم که خدا و رسولش او را دوست دارند و او نیز خدا و رسول را دوست دارد. و ما منتظر بودیم که او چه کسی خواهد بود و آن روز پیغمبر علی را فرا خواند و علی نزد پیغمبر آمد در حالیکه به چشم درد مبتلا بود در این هنگام پیغمبر از آب دهانش بر چشم علی مالید و چشم دردش بهبود یافت و سپس پرچم را به دست او داد و او به کمک خداوند خیبر را فتح کرد.

۳. وقتی آیه ( فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ ) (آل عمران:۹۳) نازل شد پیغمبر (ص)علی و فاطمه و حسن و حسین رضی الله عنهم را نزد خود فرا خواند و سپس فرمود: خدایا اینان اهل من هستند.



نظرات شما عزیزان:

سلام همسنگر تبادل لینک کنیم؟ پر بازدیدترین وب مذهبی لوکس بلاگ
ساعت23:07---18 آذر 1392
دانلود مداحی کربلایی محسن احمدی

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: فضائل علی علیه السلام در صحیح مسلم, فضائل, علی, علیه السلام , در, صحیح , مسلم, ,